Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 juni 2019

Fack, Gustave (1902-1971)




Gustave Fack / Facq (Doornik 1902-1971) was schilder en graficus. Opleiding aan de Academie van Doornik en aan de Academie te Brussel bij Herman Richir (1925-26).
Deze ets (De Vismarkt te Doornik, met op de achtergrond de Sint-Brixiuskerk) maakte deel uit van een album van 12 etsen, getiteld 'Estampes tournaisiennes' en uitgegeven door J. Dutrieu & C° te Doornik.

woensdag 24 april 2019

De Guide, Frederic (1940 - )






Frédéric De Guide (Etterbeek 1940 - ) is graficus. Opleiding aan de Academie te Brussel bij Claude Lyr.  De Guide leunt aan bij de fantastiek. Hij wordt geboeid door het kosmische en de alchimie en schept onaardse werelden die baden in een bevreemdende en soms onrustwekkende sfeer.

donderdag 11 april 2019

Storm, Charles van 's Gravesande (1841-1924)



Portret door Jan Toorop

Carel (Charles) Nicolaas Storm van 's Gravesande (Breda 21 januari 1841 – Den Haag 7 februari 1924) was een Nederlands kunstschilder, etser en lithograaf. Na zijn rechtenstudie koos hij voor de schilderkunst, tegen de zin van zijn familie. In 1868 trok hij naar Brussel, waar hij in de leer ging bij Willem Roelofs, Paul Gabriël en Félicien Rops. Rops was ook degene die hem de kunst van het etsen leerde. In 1893 ging hij naar Den Haag en kwam daar onder invloed van de schilders van de Haagse School.
Storm van 's Gravesande staat vooral bekend als een kunstenaar die aan het einde van de negentiende eeuw sterk bijdroeg aan de wederopleving van het etsen als op zichzelf staande kunstvorm. Hij maakte meer dan 400 etsen, vooral landschappen. stadsgezichten en zeegezichten. In 1885 was hij medeoprichter van de Nederlandse Etsclub. Ook werkte hij als lithograaf, waarbij hij gold als een der eersten die aluminiumplaten gebruikten.
Storm van 's Gravesande exposeerde zijn etsen en litho's met veel succes op internationale tentoonstellingen, onder andere in de Salon du Champ de Mars te Parijs (1897) en in het Glaspalast te München, dat enkele van zijn werken aankocht. Zijn etsen en litho's bevinden zich in de collecties van grote musea, zoals het Detroit Institute of Arts en het British Museum in Londen. Zijn werk is ook te zien in Rijksmuseum Amsterdam, het Teylers Museum, het Drents Museum en het Breda's Museum.


dinsdag 10 april 2018

Puttemans, Robert (1902-1978)




Robert Puttemans (Brussel 22 juli 1902 - Sauvagemont 24 oktober 1978) was vooral architect, maar ook schilder en graficus. Opleiding aan de Academie te Brussel (tot 1922). Professor aan de Hogeschool van Ter Kameren en aan de ULB. Stelde onder meer tentoon met "Les Architectes-Peintres" in het Horta-museum te Brussel in 1978. Voorkeur voor landschappen en hoevegezichten.

dinsdag 5 december 2017

Coenraets, Ferdinand (1860-1939)


Ferdinand Coenraets (Elsene, 28 oktober 1860 - Sint-Pieters-Woluwe, 3 december 1939) was vooral schilder, tekenaar en aquarellist. Opleiding aan de Academie te Brussel. Voorkeur voor landschappen (Genk), stads- en Scheldegezichten. Vond zijn inspiratie ook in Nederland. Vanaf circa 1883 lid van de "Cercle artistique et littéraire de Bruxelles", waarmee hij regelmatig tentoonstelde. Ook werkzaam als illustrator en ontwerper van postkaarten (onder het pseudoniem Ferdinand Ranot). Maakte tevens publicitaire affiches in art nouveau stijl (o. a. voor Delhaize "De Leeuw").

Numans, Auguste (1823-na 1883)

Gezicht op Dordrecht

Auguste Numans (Antwerpen, 22 april 1823 - Brussel, na 1883) was schilder, houtsnijder, lithograaf, graveerder en etser. Opleiding aan de Academie te Brussel (Luigi Calamatta). Publiceerde in 1845 een album met 12 platen naar Portaels, Gérard, Lauters, Noterman, Bossuet. In 1883 te Brussel (Café "A la Porte Verte") medestichter van de "Cercle des Aquarellistes et des Aquafortistes belges". Medewerker aan de artistitieke tijdschriften "Vlaamsche School" en "La Renaissance". Stelde o. m. tentoon te Kortrijk in 1859. Lid van de "Société internationale des aquafortistes (1869-1877). Was de leermeester van Auguste Danse.

dinsdag 31 oktober 2017

Heusch de, Rolande (1875-1916)


Rolande Emilie Mathilde Waldor de Heusch, baronesse van Tuyl van Serooskerken (Brussel 23 november 1875 - Den Haag 19 september 1919), was kunstboekbindster, grafica en etsster. Voorkeur voor interieurs. Stelde o. a. tentoon te Brussel (Exposition universelle et internationale 1910, Musée du livre 1912).

dinsdag 24 oktober 2017

Daems, Staf (1943 - )









Staf Daems (Gestel 1943) is schilder, tekenaar en graficus. Opleiding aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Lier en aan het Hoger Instituut St.-Lucas te Brussel. Sinds zijn eerste studieverblijf in Japan (1982) beoefent Staf Daems het Japans penseelschilderen en volgde hij een opleiding tot theemeester. Was leraar schilderkunst aan de Academies van Lier en Herentals. Woont en werkt te Gestel (Berlaar).

 
                              Staf Daems in 1978                                 Staf Daems als theemeester in 2016

maandag 11 september 2017

Mareels, Maurice (1893-1976)









Maurice Mareels (Sint-Gillis 9 februari 1893 - Ukkel 14 oktober 1976) was schilder en etser. Opleiding aan de Academie te Brussel (1911-1914 en 1918-1919, Herman Richir en Jean Delville). Tekenleraar aan de 'Académie des Arts Décoratifs' te Elsene. Verbleef tijdens het interbellum regelmatig te Genk, waardoor hij gerekend wordt tot de vierde generatie landschapsschilders van de Genkse school. Keerde ook regelmatig terug naar Bretagne, dat hij had leren kennen na zijn verwonding tijdens de slag aan de IJzer.

Van Mareels zijn maar weinig etsen bekend. Twee ervan maakten elk deel uit van bekende albums van 12: 'Autour de Bruxelles' (1941) en 'Vieux sites d'Uccle' (1942).


maandag 12 juni 2017

Hermans, Paul (1898-1972)









Paul Hermans (Hasselt 22 augustus 1898 - 20 maart 1972) was schilder, aquarellist, tekenaar, houtsnijder en etser. Eerste opleiding aan de Stedelijke Academie te Hasselt (1912, Lucien Nolens), verdere opleiding (1919 - 1923, Constant Montald) aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Brussel. Volgde tegelijkertijd aan de Université libre de Bruxelles algemene- en kunstgeschiedenis, heraldiek en egyptologie, anatomie en biologie. Vestigde zich na zijn legerdienst te Brussel.In 1941 keerde hij terug naar Hasselt. Voor een uitgebreide biografie,  zie :


maandag 20 maart 2017

Colpin, André (1939 - )











André Colpin (Brussel 1939) is schilder, tekenaar, graficus,drukker en papiermaker. Opleiding tot leraar-opvoeder aan de normaalschool van Morlanwelz (tot 1961), opleiding schilderkunst aan de Academie te Brussel. Richtte in 1976 te Brussel een eigen atelier op (Manufacture d'Estampes et de Livres d'Art). Woont en werkt thans in Bergerac (Frankrijk). Voor talrijke afbeeldingen van zijn werk en uitgebreide info, zie https://www.artmajeur.com/andrecolpin/.

maandag 23 januari 2017

Eygelshoven, Léon (1882-1967)



Léon Eygelshoven (Brussel 1882 – 1967) was tekenaar, aquarellist, schilder en etser. Ook bekend als exlibrist en boekillustrator. Lid van La Gravure Originale Belge, die in haar 2e album (1925) werk van hem publiceerde. Voorkeur voor figuren, naakten en composities in de geest van Rops en Rassenfosse.


dinsdag 1 november 2016

Groux de, Charles (1825-1870)

Naar zijn eigen schilderij 'De bedevaart van Diegem' uit 1857


Charles De Groux (Komen / Comines 4 augustus 1825 - Sint-Joost-ten-Noode 30 maart 1870) was schilder, graveerder, lithograaf en illustrator. Opleiding aan de Academie te Brussel (1838 - 1849, François-Joseph Navez en Jean-Baptiste Van Eycken) en aan de Academie te Düsseldorf (1851 - 52, Friedrich von Schadow). Tweede voor de Prijs van Rome in 1850. Te Brussel in 1856 stichtend lid van de 'Société belge des aquarellistes' en in 1868 mede-oprichter van de 'Société libre des Beaux-arts'. Werkte samen met Félicien Rops als illustrator mee aan het tijdschrift "Uylenspieghel" (1856 - 57). Illustreerde ook werk van Charles De Coster.
De Groux schilderde de gewoontes en de levenswijze van de verschillende sociale klassen met een realistische objectiviteit, maar gaf zijn werk ook een uitgesproken emotionele en spirituele lading. Hij wordt beschouwd als de baanbreker van het sociaal-realisme in België. Hij beïnvloedde Vincent Van Gogh en was leermeester van Constantin Meunier.


Holst, Frans (1876-1935)





Frans Holst (Sint-Jans-Molenbeek 1876 - Etterbeek 1935) was schilder, aquarellist, pastellist en tekenaar. Opleiding aan de Academie te Brussel. Voorkeur voor landschappen en stadsgezichten. Zijn werken ademen melancholie, rust, sfeer en poëzie. Debuteerde op het Salon van Brussel in 1907. Verbleef tijdens WOI in het kamp van Zeist / Amersfoort. Lid van de Kunstkring van Laken. Veel van zijn werk is tijdens WOI beschadigd en zoekgeraakt. Maakte graag gebruik van 'mixed media'.

woensdag 16 maart 2016

Poreau, Oswald (1877-1955)

                             
Medaillon door René Cliquet, Josaphatpark Schaarbeek
Oswald Poreau (Schaarbeek 1877 - Waterloo 1955) was schilder, etser, tekenaar en lithograaf. Ook restaurateur. Eerste opleiding, vanaf 1894, bij familievriend Joseph Quinaux (I). Opleiding architectuur en schilderkunst aan de Academie te Brussel (tot 1900, Joseph Stallaert). Vanaf 1906 sterk beïnvloed door Maurice Blieck. Voorkeur voor landschappen, industriële sites (Borinage), haven-, zee- en strandgezichten. Vond zijn inspiratie in eigen land, maar ook in Bretagne, Parijs en het Zuiden van Frankrijk. Woonde en werkte vanaf de jaren 1930 tot aan zijn overlijden in het bekende Atelier Vogler te Schaarbeek. Het grootste deel van zijn werk is in het bezit van de Belgische Koninklijke Familie.


maandag 29 februari 2016

Diez, Anto (1914-1992)

De O 11 ‘Raymond-Maurice’ is een houten vissersvaartuig uit 1934; in 1961 werd het door de stad Oostende als huwelijkscadeau geschonken aan Koning Boudewijn en Koningin Fabiola, bij hun bezoek aan Oostende op 3 april 1961, en herdoopt tot de O 1 ‘Fabiola’. De O 3, bouwjaar 1938, heette eerst O 3 Millicent D’Leach en vanaf 1950 gewoon O 3; vanaf 1956 werd het O 3 ‘Michel-Robert’, nadien (vanaf 1958) had het Nieuwpoort als thuishaven en heette het N 3.
Conclusie: de ets geeft de vaartuigen weer zoals ze waren tussen 1938 en 1958. Anto Diez woonde in Oostende van 1957 tot 1961.


Anto Diez (15 september 1914 - 6 maart 1992) was kunstschilder en graficus. Eerste opleiding bij zijn vader, de Spaanse schilder Mariano Diez y Sanchez. Verdere opleiding aan de Academie te Brussel (1934 - 1938: Anto Carte, Alfred Bastien, Hippolyte Daey), waar hij tijdens WOII ook les gaf. Vestigde zich vanaf 1950 aan de Belgische kust (Uitkerke, vanaf 1957 te Oostende en vanaf 1961 tot aan zijn dood in Bredene). Bouwde zijn figuren op rond ovalen en golvende lijnen (concentrisch symbolisme): voornamelijk voorstellingen van hoofden, vrouwen, vissersfiguren.

In 1955 behaalde hij het zilveren ereteken van Kunst, Wetenschappen en Letteren en de Thorletprijs van de Académie Française. In 1960 behaalde hij het Erediploma Salon de l'art Libre te Parijs en het Diploma van de Vereniging der Beroepskunstenaars van België. Hij werd in 1963 bestuurslid van de Accademia Leonardo da Vinci in Parijs en van het Internationaal comité Centro y scambi internazionali in Rome en Firenze. In 1972 werd hij lid van de Internationale Kunstvereniging te Monaco en in 1975 kreeg hij het teken Commandeur Orde Merito Belgo-Hispanico. Ten slotte was hij in 1976 jurylid van de Belgische Nationale Raad voor Plastische Kunsten.
In 1980 werd een oude abdijhoeve door de gemeente Bredene omgebouwd tot een cultureel centrum dat zijn naam draagt en waar permanent enkele van zijn werken worden geëxposeerd. Anto Diez wordt beschouwd als een belangrijk vertegenwoordiger van het Vlaams expressionisme.












maandag 22 juni 2015

Lecomte, Emile (1866-1938)




Emile Lecomte ('s-Gravenbrakel 1866 – Sint-Gillis 1938) studeerde aan de Academie te Brussel (1882 - 1893) en volgde ook lessen aan de Academie van Sint-Gillis. Leerling van Richard Viandier, van wie hij het pleinairisme en een landelijk-impressionistische stijl overnam. Wordt gerekend tot de School van Tervuren. Ook actief in Genk, dat vanaf 1840 uitgegroeid was tot een kunstenaarsoord. Schilderde vooral landschappen, tuinen en parken, in een krachtige, spontane stijl, met veel aandacht voor lichteffecten, maar ook stillevens en interieurs in een meer realistische stijl. Was lange tijd directeur van het kunsttijdschrift ‘La Nervie’ en lid van de Brusselse Cercle Artistique et Littéraire.