Totaal aantal pageviews

maandag 22 juni 2015

Lecomte, Emile (1866-1938)




Emile Lecomte ('s-Gravenbrakel 1866 – Sint-Gillis 1938) studeerde aan de Academie te Brussel (1882 - 1893) en volgde ook lessen aan de Academie van Sint-Gillis. Leerling van Richard Viandier, van wie hij het pleinairisme en een landelijk-impressionistische stijl overnam. Wordt gerekend tot de School van Tervuren. Ook actief in Genk, dat vanaf 1840 uitgegroeid was tot een kunstenaarsoord. Schilderde vooral landschappen, tuinen en parken, in een krachtige, spontane stijl, met veel aandacht voor lichteffecten, maar ook stillevens en interieurs in een meer realistische stijl. Was lange tijd directeur van het kunsttijdschrift ‘La Nervie’ en lid van de Brusselse Cercle Artistique et Littéraire.

Wallaert, Gaston Joseph (1889-1954)











Gaston Joseph Wallaert (Brussel 7 december 1889 - Hasselt 24 februari 1954) was schilder, tekenaar en etser. Opleiding aan de Academie te Brussel (1906 - 1917). Vestigde zich in 1919 in Loksbergen / Halen en in 1920 in Hasselt. Publiceerde in 1945 en in 1949 twee etsmappen. Vooral gekend als landschapsschilder en religieus kunstenaar (Kruiswegen). Ook schrijver van diverse kunstbijdragen. Retrospectieve te Hasselt in 1967.

Alleman, Albert (1892-1933)

Matin sur l'Escaut


                         
Albert Alleman (Roeselare 14 januari 1892 - Jette 16 januari 1933) was schilder en graficus. Eerste opleiding (1906 - 1913) aan de Academie voor Bouw- en Tekenkunst te Roeselare (Alidor Bonquet, Gaston Vallaeys), verdere opleiding aan de Academie te Brussel (Constant Montald, Herman Richir). Verbleef tijdens WOI enige tijd te Hamme en vestigde zich in 1921 in Jette. Zijn werk is intimistisch en vaak doortrokken van melancholie en poëtisch-religieuze bezieling. Retrospectieve te Roeselare in 1983.

maandag 15 juni 2015

Sande van de, René (1889-1946)

Soir d'hiver


René Van de Sande (Everbecq / Doornik 10 februari 1889 - Anderlecht 1946) 
Was schilder, tekenaar, etser en illustrator. Avondcursussen aan de Academie te Brussel. Schetste en tekende haast alle hoekjes van het oude Brussel: meer dan 200 tekeningen van zijn hand werden opgenomen in de 'Guide illustré de Bruxelles en deux volumes'. Kwam na 1938 terecht in de schildersgroep van Pede (Jean Brusselmans, Firmin Baes, Maurice Langaskens) en legde zich vanaf dan toe op het schilderen van landschappen. Was met archivaris Guillaume Des Marez oprichter van het Museum van de Stad Brussel (Broodhuis).

Postel, Jules (1867-1955)


Gravure naar Rembrandt – Tronie van een man met gevederde baret c. 1635-1640.
Paneel, 62,5 x 47,0 cm, Mauritshuis, Den Haag. Soms ten onrechte beschouwd als een zelfportret van Rembrandt.



Jules Postel (Bergen 1867 - Ukkel 1955) 
Was schilder en graveerder. Opleiding aan de Academies van Bergen (1875 - 1887, Antoine Bourlard en Auguste Danse) en van Brussel (1887 - 1893). Lid van de kring "Bon Vouloir" te Bergen. Vestigde zich na de tweede wereldoorlog te Brussel.

zondag 3 mei 2015

Humblet, Theo (1919-2006)






Theo Humblet (Leuven 20 september 1919 – Rotselaar 16 januari 2006) ;

Was schilder, graficus, houtsnijder, illustrator, beeldhouwer en keramist. Opleiding aan de Academie te Leuven (Willem Paerels, 1936 – 1937) en aan het Hoger Instituut Sint-Lucas te Schaarbeek (Emiel Vandermosten). Prijs van Rome in zijn uitgangsjaar 1946. Evolueerde van neo-impressionisme over expressionisme naar poëtisch symbolisme en tastte daarbij de grenzen van de abstractie af. Bekend voor zijn 'stapelconstructies' met verbaasde, ontdane, mijmerende, voor zich uit starende personages. Was van 1959 tot 1979 directeur aan de Academie te Leuven.

dinsdag 24 februari 2015

Dupuis Jean (1941 – )







Jean Dupuis  (Wasquehal, Frankrijk, 11 april 1941 – ) is schilder, lithograaf en etser. Opleiding aan de Academie van Roubaix en bij de Brusselse meester graveur André Colpin (1969 – 1970). Vanaf 1977 diverse tentoonstellingen en prijzen in binnen- en buitenland. Werk onder meer in het Centre Pompidou (Beaubourg) te Parijs. Voorkeur voor paarden en hun berijders, muzikanten en stierengevechten, in een dynamische, barokke stijl.

maandag 12 januari 2015

Rops, Félicien (1833 - 1898)

Li sotte Marie-Joséphe (1891)
Heliogravure - vernis-mou - droge naald op Simili Japans

Vernis Mou uit 1886



Félicien Rops (Namen 7 juli 1833 – Essonnes / Fr. 23 augustus 1898) was schilder, tekenaar, graveerder, etser en lithograaf. Eerste opleiding aan de Academie te Namen (Ferdinand Marinus). Verdere opleiding te Brussel in het 'Atelier Libre Saint-Luc'. Vestigde zich in 1874 definitief in Parijs. Paste bij het etsen totaal nieuwe technieken toe. In 1869 stichter van de 'Société internationale des Aquafortistes'. Lid van 'Les XX' (1886 – 1893).
Het hierboven afgebeelde werk (vernis mou) uit 1886 is getiteld 'Tête de Zélandaise', draagt het nummer 292 in de 'catalogue raisonné' van Maurice Exteens (Parijs, 1928) en wordt beschouwd als één van zijn beste etsen.

donderdag 25 december 2014

Portaels, Jean-François (1818-1895)





Detail van een buste door Charles Van der Stappen


Jean-François Portaels  (Vilvoorde 3 april 1818 – Schaarbeek 8 februari 1895) :

Was een oriëntalistisch schilder. Opleiding aan de Academie te Brussel (1835 – 1840) bij François-Joseph Navez die hem opnam in zijn atelier. Vervolmaking in Parijs bij Paul Delaroche (1841). Prijs van Rome in 1842. Directeur van de Academie te Gent (1847 – 1850) en van de Academie te Brussel (1878 – 1895) waar hij van 1863 tot 1865 ook leraar was. 

dinsdag 16 december 2014

Verburgh, Médard (1886-1957)





Médard Verburgh (Roeselare 1886 – Ukkel 10 mei 1957) :
Detail van een zelfportret
Was schilder, aquarellist, tekenaar en etser. Werkte vanaf 1899 te Roeselare als leerjongen bij decorateur Emiel Duyvewaardt en bekwaamde zich aan de plaatselijke Academie voor Bouw- en Tekenkunde (Gustaaf Pieters en Gaston Vallaeys, 1905 – 1907). Hij was een klasgenoot van Alfons Blomme. Verhuisde in 1907 naar Brussel waar hij bij een decorateur werkte en avondlessen volgde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Constant Montald, 1907 – 1911). Kwam vanaf 1910 in contact met "La Girafe" en "L'Effort" en werd bevriend met Rodolphe Strebelle, Philibert Cockx en Edgard Tytgat, waardoor zijn vroege realistische visie evolueerde naar het impressionisme. Bezocht in 1913 Italië na het behalen van een kunstprijs. Kwam in contact met Rik Wouters en evolueerde naar het Brabants fauvisme. Verbleef van 1924 tot 1928 in Oostende (visserstaferelen, zeegezichten) waar hij beïnvloed werd door de expressionisten (Constant Permeke). Verbleef van 1929 tot 1931 in New York, waar de wolkenkrabbers en rechte lanen hem inspireerden. Verbleef nadien hoofdzakelijk op de Spaanse Balearen, eerst op Ibiza, later op Mallorca. Keerde in 1947 met zijn echtgenote en model Berthe Kestemont terug naar België en legde zich toe op het stilleven. 





Vanderkelen, Michel (XX)


Michel Vanderkelen (20e eeuw) :
Was schilder en aquarellist. Geboren te Bosvoorde. Opleiding aan de Academies te Sint-Joost-ten-Node (1932 – 1936) en te Brussel (1940 – 1942). Voorkeur voor landschappen, bosgezichten. 

Servais, Max (1904-1991)





Max Servais (Etterbeek / Brussel 23 juli 1904 – Elsene 18 december 1990) :
Was collagist, tekenaar en auteur. Kwam in 1924 in contact met Paul Nougé die hem introduceerde bij de Brusselse surrealisten en was ook bevriend met Fernand Dumont van de Henegouwse groep. Realiseerde zijn eerste collages in 1930. In de jaren ’30 journalist en karikaturist bij ‘Le Peuple’. Tijdens WOII auteur van misdaadromans en actief bij het Verzet. Maakt als ambtenaar bij het Gemeentekrediet het befaamde “Armorial des communes et provinces de Belgique”, een werk in twee delen (1955, 1969) over de Belgische wapenschilden. Is in 1970 conservator van het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Osaka. Keert in de jaren ’70 terug naar zijn oude liefde, de surrealisten (Tom Gutt) en maakt een nieuwe reeks collages. 

Schellinck, Edgard (1925-) alias Linck



Edgard Schellinck, pseudoniem Linck (Sint-Gillis / Brussel 1925, † 5 november 1999):
Was tekenaar, illustrator en ontwerper van affiches. Opleiding aan Sint- Lucas te Brussel. Als tekenaar verbonden aan Via Secura en de Hoge Raad voor Verkeersveiligheid. Was vooral gekend voor zijn humoristische tekeningen (o.a. een ganzenbord over de Bevrijding in 1944); illustreerde in de laatste jaren van zijn leven ook het feuilleton "La bataille de Ransbeek n'aura pas lieu" dat verscheen in "Le Crennequinier".

Rosseeuw, Karel (1892-1982)




Karel (Charles) Rosseeuw (Molenbeek 1891 – 1982) : 
Was schilder en graficus (ook illustrator van boeken). Begon als 11-jarige reeds een driejarige opleiding aan de Academie te Sint-Jans-Molenbeek (Pierre Abattucci, Henri Ottevaere). Van 1905 tot 1912 leerling graveerkunst bij Auguste Danse. Volgde ondertussen ook gedurende vier jaar avondcursussen aan de Academie te Brussel (Emile Fabry, Guillaume Van Strydonck). Begon tijdens WOI te Brussel een vrij atelier, dat failliet ging. Eigenlijke start van zijn carrière met een reeks etsen (figuren en landschappen) circa 1920. Nam in 1921 met een achttal werken deel aan het Salon van de Religieuze Kunst te Antwerpen (invloed van Servaes en Rembrandt). Publiceerde de etsmappen “Roomse kunst”, “Golgotha” en “Vlaamse torens”, nadien ook Brugse stads- en Vlaamse dorpsgezichten, hoeve- en molengezichten.

Rombaux, Edouard (1899-1987)







Edouard Rombaux (Oudergem 1899 – 1987) :  
Kreeg zijn opleiding aan de Academie te Brussel (Herman Richir). Werkte bij voorkeur in de omgeving van het Rood Klooster en in de Limbugse Kempen. Voorkeur voor landschappen, bosgezichten, stads- en havengezichten.

Oleffe, Auguste (1867-1931)


"  Daar waar de treinen samen komen  "   -  1931



















Auguste Charles Louis Oleffe (Sint-Joost-ten-Node 17 april 1867 - Oudergem 13 november 1931) 
Was schilder, aquarellist en graficus. Volgde lessen aan de tekenschool in Sint-Joost-ten-Node en was om in zijn levensonderhoud te voorzien enige tijd werkzaam als lithograaf en tekenaar bij een drukkerij. Vestigde zich in 1895 in Nieuwpoort, waar hij zich geheel aan het schilderen wijdde. In 1906 trok hij naar Oudergem, waar zijn talent zich volledig zou ontplooien. Hij vervaardigde zeegezichten, alledaagse taferelen, vaak van jonge vrouwen in een tuin, en portretten van familieleden en vrienden, onder wie Rik Wouters (1910, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel).Wordt gerekend tot de laatste Belgische impressionisten en was een vertegenwoordiger van het Brabants fauvisme. Bewonderaar van Manet, Monet en Renoir door wier stijl en kleurgebruik hij zich liet inspireren, zoals in Mei (1908) en Lente (1911). In 1898 medestichter van de Groep “Le Labeur”, vanaf 1905 lid van “Kunst van Heden”. Vanaf 1930 leraar aan het Hoger Instituut te Antwerpen.