Totaal aantal pageviews

woensdag 8 oktober 2014

Naeyaert, Désiré (1909-1990)










Désiré Naeyaert (Brussel, 1909 – 1990) : Was schilder, tekenaar en etser. Opleiding aan de Academie te Brussel (Emile Fabry, Herman Richir, Alfred Bastien, Jean Delville). Pol Craps bracht hem de basiskennis van het graveren bij. Was vanaf de jaren ’30 tot in 1974 leraar tekenen, schilderen en etsen (Brussel, Schaarbeek, Nijvel). Voorkeur voor stadsgezichten, zoals in het album ‘Bruxelles’, een map met 14 etsen gepubliceerd in 1945. Illustreerde ook het kerstverhaal ‘Van den Os en den Ezel’ van Ernest Claes. Comitélid van de ‘Gravure Originale Belge’. Geniet een internationale faam, met werken in o. a. het Rijksmuseum te Amsterdam en in de musea van Rotterdam, Caïro en Montevideo.

Rooster de, Jan (1954- )

Clown 1
Française

Stadhuis Leuven

Jan De Rooster ;Werd geboren te Heindonk (Willebroek) in 1954 maar bracht zijn jeugd grotendeels door in Belgisch Congo. In 1968 immigreerde de familie De Rooster naar Zuid-Afrika, waar Jan in 1972 zijn eerste tentoonstelling hield. Hij keerde in 1975 naar zijn geboorteland terug om er te studeren, eerst aan het St-Lucas Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten te Brussel en dan aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Leuven. In 1979 hield hij zijn eerste van 9 solo-exhibities in België en in 1980 kreeg hij de Alfred Delaunoisprijs voor grafiek. Zijn etswerk en pastels tonen vooral fijn gedetailleerde meisjes- en vrouwenfiguren. Werkt tegenwoordig vooral met olie op doek in een abstraherende stijl. Woont in Pretoria.




Cooman de , Jan (1893-1949)




Jan  De  Cooman  werd  geboren  te Zandbergen  op  4  augustus  1893  en overleed  er  op 11 juni 1949. Zijn oom Jan Heylemans, kunstschilder en leraar aan de academie te Sint-Gillis Brussel, kon vader De  Cooman  overhalen  zoon  Jan naar de academie voor Schone Kunsten te Brussel te  sturen  (1908 – 1914),  waar hij vooral de invloed  van  Constant  Montald  onderging. Vestigde zich bij zijn eerste huwelijk in 1920 in Geraardsbergen, waar hij leraar tekenen werd (1922 – 1930). Bouwde zijn eigen etspers, de eerste aangedreven door een elektrische motor. Publiceerde in 1927 en 1929 zijn eerste twee reeksen van 10 etsen met zichten van Geraardsbergen. Zijn reeks van 6 etsen van de abdij van Averbode (1933) wordt als een toppunt van technische vaardigheid beschouwd. Was ook schilder van diverse kruiswegen (Zandbergen, Steenhuize, Sint-Lievens-Esse, Eeklo) en maakte vanaf 1939 ook kleurenetsen, onder andere van 3 werken van Valerius De Saedeleer. Keerde tijdens Wereldoorlog II naar zijn geboortedorp terug. Kreeg in 1947 internationale erkenning op de Triënnale van Milaan met zijn ets ‘In Mei”.

Zie voor uitgebreide informatie : http://de-cooman.be/jan/





Batenburg, Jean (1909-1990)


































Jean Batenburg (Anderlecht  10 maart 1906 – Grimbergen 1990) was figuratief schilder, etser en aquarellist. Opleiding bij Joseph Bouüaert en aan de Academies van Brussel en Schaarbeek. Ook opleiding interieurarchitect te Brussel. Was actief met jonge schilders in de Vilvoordse Portaelskring. Ontwerper van designmeubelen. Vestigde zich in 1947 in Grimbergen. Zijn beste etswerk dateert van vóór 1958 en is qua stijl en techniek verwant met het werk van Jules De Bruycker. 

Evenepoel, Henri (1872-1899)





Detail van een foto uit 1895
Henri Evenepoel (I), schilder, tekenaar en etser, werd geboren te Nice op 3 oktober 1872 en overleed aan tyfuskoorts te Parijs op 27 december 1899. Opleiding aan de Tekenschool te Sint-Joost-ten-Node, aan de Academie en in het atelier van Adolphe Crespin te Brussel (1885 – 1892). Verdere opleiding aan de  Ecole  des  Beaux-Arts  te  Parijs  (Pierre Victor Galland)  en  in  het  atelier  van  Gustave  Moreau,  wat  hem  in  contact bracht met Henri Matisse, Georges Rouault, Albert Marquet, Edgar Maxence, Charles Milcendeau en Léon Printemps. Verbleef  in  1897 –  1898 in  Algerije.   Voorkeur voor portretten van familie en vrienden, waarin duidelijk de invloed merkbaar is van Edouard Manet. Zijn Parijse taferelen werden vooral beïnvloed door Henri de Toulouse-Lautrec. Maakte bij het tot stand komen van zijn werken gebruik van de fotografie. De mooiste collectie werken van Henri Evenepoel (9 schilderijen en 20 etsen en tekeningen) is te bezichtigen in ‘De Salons’ in Sint-Niklaas.



Quittelier, Henri (1884-1980)











Detail van een zelfportret
Henri Quittelier (Sint-Joost-ten-Node, 1884 - Ukkel, 1980) was ook actief als tekenaar en etser. Hij studeerde aan de academie van Brussel, onder meer bij de befaamde Isidore Verheyden  en  Jean  Delville.  Henri  Quittelier  hield  van  bescheiden  onderwerpen  als portretten, landschappen, marines en religieuze compositie en etste heel wat pittoreske hoekjes in en rond Ukkel. Ook werkzaam als illustrator. Medestichter en voorzitter van Uccle Centre d’Art. Leraar aan het Institut des Arts et Métiers van Nijvel. Lid van de internationale Academie Leonardo da Vinci in Rome. Maakte in 1919 kennis met Edgar P. Jakobs wat leidde tot een intense wederzijdse beïnvloeding. Zijn vroege, symbolistische werken (1906 – 1914) werden recentelijk herontdekt en zijn woning (1924) aan de Crabbegatweg te Ukkel werd gerenoveerd.




Swyncop, Charles (1895-1970)






Charles Swyncop werd geboren te Brussel op 21 maart 1895 en kreeg zijn eerste lessen van zijn oudere broer Philippe. Verdere opleiding aan de Academie te Brussel (Jean Delville en Herman Richir, 1908 – 1917 en 1919 – 1920) en bij Alfred Bastien, die hij in 1920 assisteerde bij het IJzerpanorama. Lid van de groep ‘La Lierre’. Maakte in  1922 – 1923 studiereizen naar Italië en Spanje. Keerde regelmatig terug naar Spanje, waar hij talrijke taferelen uit het dagelijks leven borstelde en portretten van Spaanse “schonen”. Leraar aan de kunstacademie van Elsene van 1938 tot aan zijn dood in 1970.

Blomme, Alfons Jozef (1889-1979)

Pardon te Paimpol (Bretagne) of processie te Paimpol

Damme


























Alfons Jozef Blomme:(Roeselare, 2 februari 1889 – 10 juni 1979) volgde van 1902 tot 1909 lessen aan de Stedelijke Academie voor teken-, bouw- en beeldhouwkunst. Als toekomstig huisschilder volgde hij  ook  lessen  aan de Nijverheidsschool. Nadien vervolmaakte hij zich  aan  de  Koninklijke  Academie  voor Schone Kunsten  te  Brussel,  waar  hij  in contact kwam met de ‘art nouveau’ en het neo-impressionisme. Hij ontdekte het werk van Emile Claus en ontwikkelde een eigen pointillistische techniek.        De Eerste Wereldoorlog bracht hij door in Nederland, in het Zeeuwse  Renesse.  Vestigde  zich  nadien  in  Nuenen,  waar  hij  met  een  vijftal  jonge kunstenaars het vroegere atelier van Vincent Van Gogh huurde. Na zijn terugkeer won hij in 1920 de Grote Prijs van Rome. Vestigde zich in 1930 in De Haan, waar hij bevriend werd met Albert Einstein, die hij portretteerde. Alfons Blomme reisde veel en liet zich door zijn reizen inspireren tot talloze landschappen, gezichten van gebouwen en stadsgezichten. Hij maakte  ook  beeldhouwwerken.  Van  1935  tot  1940  was  hij  directeur van de Oostendse Kunstacademie. In 1972 opende hij in Roeselare een museum, dat hij bij testament overliet aan de stad.